Sunday 1 January 2012

An-Naba' -pengertian 1 - 8




1. Tentang apakah mereka saling bertanya-tanya?
2. Tentang berita yang besar (Hari kebangkitan semula)
3. Yang mereka perdebatkankan tentang ini.
4. Sekali-kali tidak, pastinya mereka akan mengetahui,
5. Kemudian sekali-kali tidak; pastinya mereka mengetahui.
6. Bukankah kami Telah menjadikan bumi itu bagaikan hamparan?,
7. Dan gunung-gunung sebagai pasak?,
8. Dan kami jadikan kamu berpasang-pasangan,


Ayat 1 - 3

Allah SWT murka kepada kaum musyrik yang tidak mempercayai akan berlakunya hari kiamat dan wujudnya kehidupan kali kedua. Allah menggunakan teknik soalan dengan bertanya: “Apa yang mereka bisingkan dan pertikaikan itu?” Allah sendiri memberi jawapan. “Oh.. pasal isu besar hari pembalasan..” “ Ini rupanya yang kamu pertikaikan dan kamu tidak percaya”
Ayat 4 dan 5

Kaum musyrikin atau mereka yang tidak percaya kepada wujudnya hari pembalasan tidak sepatutnya bersikap demikian. Hari pembalasan itu adalah benar dan akan menjadi realiti. Pada hari pemabalasan mereka akan menerima akibat kengkaran dan penafian mereka. Perkataan ‘Kalla’ adalah merupakan herdikan keras ancamana kepada mereka yang keras kepala ini. Herdikan ini diulang kali kedua selepas perkataan ‘Tsumma’ menunjukkan bahawa balasan yang akan mereka terima itu amat pasti akan berlaku.
Ayat 6 dan 7

Kemudian Allah bercerita tentang kekuasaannya yang amat hebat mencipta komponen-komponen alam sekeliling kehidupan manusia. Tujuan Allah menyebut kekuasaannya yang hebat ini untuk membuktikan bahawa ia juga berkuasa untuk mengadakan hari kiamat dan hari pembalasan.

Allah masih lagi menggunakan teknik dialog untuk berbicara dengan mereka yang engkar. “Bagaimana kamu menafikan wujudnya kebangkitan semula sedangkan kamu telah melihat kekuasaan Allah yang maha hebat. Bumi yang kamu diami ini diciptakan ibarat buaian menjadikan ia amat selesa untuk di diami. Bukit bukau dan gunung ganang telah diciptakan untuk menjadikan bumi ini stabil dan tidak bergerak agar kamu boleh hidup di atasnya”.

Ayat 8

“Kami telah ciptakan kamu dengan jantina lelaki dan perempuan agar kamu dapat saling lengkap melengkapi dan tolong menolong antara satu sama lain. Ciptaan kamu yang berpasangan itu disertakan dengan perasaan cinta untuk kamu berkasih sayang seterusnya meneruskan kelangsungan hidup di bumi ini”

No comments:

Post a Comment