Saturday 7 January 2012

Al-Muzammil -bila pendakwah tinggalkan qiyamullail

“ Wahai orang yang berselimut!!! . Bangunlah solat tahajjud pada waktu malam , selain dari sedikitmasa(yang tidak dapat tidak untuk berehat)” almuzammil 1-2


2943226907_d2f0096eae2



Pelik Allah telah mewajibkan sesuatu yang hanya wajib untuk mereka yang berada diMekah sebelum tahun kesepuluh kenabian? Melainkan padanya terdapat rahsia. Yang mana tentulah ia merupakan keperluan mereka yang berada pada zaman tersebut.
Siapakah mereka? Jawapan mudah, mereka adalah sahabat. Jawapan yang susah sedikit mereka merupakan :

· Generasi pertama memeluk agama islam
· Mereka pendakwah paling solid dan mantap pernah disaksikan (berdasarkan dalil quran dan hadis dan pemerhatian terhadap posisi, sejarah, dakwah, dan mujahadah mereka)
· Mereka penyebab kepada semua pada hari ini bernafas sebagai seorang muslim
               
Jelas qiyamullail merupakan kekuatan kepada para pendakwah. Dan ini jelas kepada pendakwah2 yang telah menyerahkan hidup mereka untuk agama ini. Jelas, sebagaimana seorang pendakwah sebok dengan urusan dakwahnya dan pembacaannya, maka qiyamullail sepatutnya diletakkan dihadapan bacaan2 dan persediaan2 lain. Bukan bermaksud tidak penting, tetapi berdasarkan pengamatan terhadap sejarah, para sahabat lebih memerlukan qiyamullail daripada perbahasan dan perbincangan fiqh, dan furu’2 (cabang2) agama yg lain. First thing first !!

Marwazi berkata: Aku bersama Imam Abu Hanifah selama 4 bulan didalam ‘askar’(boleh bawa maksud tentera atau perkhemahan ana tidak berani menterjemahnya sebagai salah satu) dan tidak aku dapati dia meninggalkan qiyamullail dan membaca quran diwaktu siang, dan aku tidak sedar pun bila dia khatam quran kerana dia terlalu melaziminya.’ 1
**************************
Tulisan kali ini merupakan apa yang saya rasai dan perkongsian pengalaman diatas kesalahan yang pernah saya lakukan. Janganlah ia dijadikan hujah tetapi cukup sekadar sedikit sentuhan untuk merubah diri.
**************************
Baiklah, berdasarkan beberapa hakikat diatas (mengenai dakwah dan qiyamullail) apa yang saya fahami, qiyamullail adalah perkara asasi kepada pendakwah yang ingin berdakwah kepada Allah dengan sepenuh hati seperti para generasi pendakwah islam yang terhebat. Dan boleh juga saya fahami jika seorang pendakwah meniggalkan qiyamullail maka ia akan menjadikan diri pendakwah tersebut kekurangan suatu aset dan kemampuan.
“Tidaklah apa yang perlu kita lakukan pada hari ini melainkan apa yang telah dilakukan oleh solafusoleh yang telah mendahului kita didalam amal ini”
kalam Al Banna dalam menjelaskan beberapa thawabit (perkara-perkara tetap yang tidak akan berubah didalam dakwah islamiyah) didalam dakwah.

No comments:

Post a Comment