Monday 9 January 2012

Al-Jinn -iblis dan kejadian jin





Iblis mempunyai kerajaan yang sangat besar. Ada menteri-menteri, pemerintahan dan pejabat-pejabat. Iblis juga mempunyai wakil-wakil, lima di antaranya wajib diwaspadai :


Yang pertama, menurut kalangan Jin, bernama Tsabar. Dia selalu mendatangi orang yang sedang kesusahan atau ditimpa musibah, baik kematian isteri, anak ataupun kaum kerabat. Kemudian dia melancarkan bisikannya dan menyatakan permusuhannya kepada Allah. Diucapkannya, melalui mulut orang yang ditimpa musibah itu, keluh-kesah dan caci-maki terhadap ketentuan Allah atas dirinya.


Yang kedua, namanya ialah Dasim. Syaitan inilah yang selalu berusaha dengan sekuat tenaganya untuk mencerai-beraikan ikatan perkahwinan, membuat rasa benci antara satu sama lain di kalangan suami-isteri, sehingga menjadi penceraian. Dia adalah anak kesayangan Iblis di wilayah kerajaannya yang sangat besar.


Yang ketiga, namanya ialah Al-A’war. Dia dan seluruh penghuni kerajaannya, adalah pakar-pakar dalam urusan mempermudah terjadinya perzinaan. Anak-anaknya menghiaskan indah bahagian bawah tubuh kaum wanita ketika mereka keluar rumah, khususnya kaum wanita masa kini, betul-betul menggembirakan Iblis di kerajaan yang besar. Segala persoalan yang menyangkut keruntuhan moral dan perzinaan berurusan dengan pejabat besar mereka.


Yang keempat, namanya ialah Maswath, pakar dalam menciptakan kebohongan-kebohongan besar mahupun kecil. Bahkan kejahatan yang dia dan anak-anaknya lakukan sampai pada tingkat dia memperlihatkan diri dalam bentuk seseorang yang duduk dalam suatu pertemuan yang disenggarakan oleh manusia, lalu menyebarkan kebohongan yang pada gilirannya disebarkan pula oleh manusia.

 
Yang kelima, namanya ialah Zalnabur. Syaitan yang satu ini berkeliaran di pasar-pasar di seluruh penjuru dunia. Merekalah yang menyebabkan pertengkaran, caci-maki, perselisihan dan bunuh-membunuh sesama manusia.

Unsur kejadian jin

 
Di dalam Alquran banyak ayat yang dapat dijadikan dalil untuk membuktikan bahawa sesungguhnya ada makhluk berwujud yang bernama jin.


Tujuan diciptakannya makhluk jin oleh Allah s.w.t itu sebagaimana tujuan diciptakannya manusia, iaitu untuk mengabdi kepada-Nya. Allah s.w.t berfirman yang ertinya, “Aku tidak menciptakan jin dan manusia kecuali agar mereka beribadah kepada-Ku.” (Adz-Dzariyaat: 56).

 
Alquran dan hadis sangat jelas menyatakan bahawa jin diciptakan dalam dunia nyata, unsur kejadiannya dari api. “Dan, Kami telah menciptakan jin sebelum (Adam) dari api yang sangat panas.” (Al-Hijr: 27). “Dan, Dia menciptakan jin dari nyala api.” (Ar-Rahman: 15).

 
Allah juga berfirman tentang kisah iblis, “Aku lebih baik daripadanya (Adam). Engkau ciptakan aku dari api, sedangkan dia Engkau ciptakan dari tanah.” (Al-A’raf: 12). Iblis, yang oleh Alquran ditegaskan dari jenis jin, mengemukakan dalil penolakannya untuk sujud kepada Adam. Dan, dalam keterangan di atas dengan jelas bahawa jin diciptakan dari api.


Hadis Nabi s.a.w. pun menginformasikan hal yang sama. Imam Muslim dalam kitab sahihnya melalui isteri Nabi s.a.w., Aisyah r.a., meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w. bersabda, “Malaikat diciptakan dari cahaya, jin diciptakan dari api yang berkobar, sedangkan Adam (manusia) diciptakan sebagaimana apa yang telah dijelaskan kepada kalian.”

 
Meskipun keterangan telah jelas, baik dari Alquran dan hadis, sejak dahulu ada saja yang menolak pengertian penciptaan jin dari api. Dalam kitab Al-Funun, Abu al-Wafa’ bin ‘Aqil menyebutkan bahawa seseorang bertanya kepadanya tentang persoalan jin, maka dia menjawab, “Allah mengkhabarkan tentang mereka bahawa mereka diciptakan dari api, dan mengkhabarkan bahawa api dapat membahayakan dan membakar mereka. Lalu, bagaimana api dapat membakar api? Jawabannya, Allah s.w.t menisbahkan jin dan syaitan kepada api, sebagaimana Dia menisbahkan manusia kepada tanah, lumpur, dan tanah liat. Maksudnya, manusia asalnya adalah tanah, tetapi manusia itu bukan tanah. Begitu pula jin, asalnya adalah api, tetapi jin bukan api.” Dalil tentang persoalan di atas disebutkan dalam perkataan Rasulullah s.a.w., “Ketika syaitan datang dalam solatku, aku mencekiknya sampai aku mendapati air liurnya pada telapak tanganku.” (Hadith Riwayat Bukhari, Imam Ahmad juga meriwayatkannya).


Al-Qadhi Abu Bakar mengatakan, “Hanya orang-orang tertentu yang dapat melihat mereka (bangsa jin). Sedangkan orang yang tidak diberikan penglihatan untuk melihat, tidak boleh melihat mereka.”


Ibn Mardawaih meriwayatkan dari Ibn Mas’ud, dari Nabi s.a.w., bahawa beliau bersabda, “Mimpinya seorang muslim merupakan satu bahagian dari tujuh puluh bahagian kenabian. Dan api ini adalah satu bahagian dari tujuh puluh bahagian api yang sangat panas, yang darinya diciptakan jin.”


Muslim meriwayatkan dari Abu Hurairah, dia mengatakan, Rasulullah s.a.w. bersabda, “Api kalian adalah satu bahagian dari tujuh puluh ranting api neraka jahanam.” Demikian disebutkan dalam kitab Bad’ul Khalq.

 

Aneka bentuk jin


Dalam pandangan ulama, jin memiliki kemampuan membentuk dirinya dalam berbagai bentuk. Memang dari Alquran tidak ditemui penjelasan tentang hal ini, tetapi banyak riwayat yang menginformasikannya.

Allah s.w.t berfirman (yang ertinya), “(Ingatlah), ketika orang-orang kafir (Quraisy) memikirkan daya upaya terhadapmu untuk menangkap dan memenjarakanmu atau membunuhmu atau mengusirmu. Mereka memikirkan tipu daya dan Allah menggagalkan tipu daya itu. Allah adalah sebaik-baik Pembalas tipu daya.” (Al-Anfal: 30).


Pakar tafsir Ibnu Katsir menjelaskan bahawa ketika pemuka-pemuka suku di Mekah berunding untuk menghadapi Nabi saw., Iblis tampil dalam bentuk seorang tua terhormat dari suku Najed dan memberikan mereka saranan agar memilih dari setiap suku, seorang pemuda, kemudian pemuda-pemuda pilihan itu secara bersamaan membunuh Muhammad. Dengan demikian, suku Nabi Muhammad s.a.w. (Quraisy) tidak boleh membalas, kerana bila menuntut, mereka akan menghadapi banyak suku.


Ibnu Katsir mengemukakan juga riwayat yang dinisbahkan kepada Ibnu Abbas r.a. bahawa dalam Perang Badar, Iblis tampil dalam gabungan tentera syaitan dalam bentuk seorang yang mereka kenal bernama Suraqah bin Malik bin Ju’syum yang ditakuti oleh suku Quraisy, kerana ada dendam antara mereka. Suraqah berkata kepada kaum musyrikin, “Tidak ada seorang manusia pun yang dapat mengalahkan kamu pada hari ini dan aku adalah pembela kamu.” Tetapi, ketika perang berkecamuk, Rasulullah s.a.w. mengambil segumpal tanah dan melemparkannya ke muka orang-orang musyrik, sehingga mereka kacau-bilau. Ketika itu juga Malaikat Jibril menuju ke arah Iblis yang berpenampilan seperti Suraqah. Ketika dia, yang memegang tangan salah seorang musyrik, melihat Malaikat Jibril, makhluk terkutuk itu melepaskan tangan yang dipegangnya dan meninggalkan medan pertempuran bersama kelompoknya. Orang yang dipegang tangannya tadi berkata, “Wahai Suraqah, bukankah engkau berjanji membela kami?” Iblis menjawab, “Sesungguhnya saya dapat melihat apa yang kamu sekalian tidak dapat melihatnya; sesungguhnya saya takut kepada Allah.”


Inilah menurut Ibnu Katsir yang dimaksud dengan firman Allah dalam Alquran surah Al-Anfal: 48, “Dan, ketika syaitan menjadikan mereka memandang baik pekerjaan mereka dan mengatakan, ‘Tidak ada seorang manusia pun yang dapat menang terhadap kamu pada hari ini, dan sesungguhnya saya ini adalah pelindungmu.’ Maka, tatkala kedua pasukan itu telah dapat saling melihat (berhadapan), syaitan itu balik ke belakang seraya berkata, ‘Sesungguhnya saya berlepas diri dari kamu; sesungguhnya saya melihat apa yang kamu sekalian tidak lihat; sesungguhnya saya takut kepada Allah.’ Dan, Allah sangat keras siksa-Nya.”


Sebelum ini telah dikemukakan hadis yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari bahawa Abu Hurairah menangkap jin yang berbentuk manusia ketika dia mencari kurma sedekah. Rasulullah s.a.w. juga menyampaikan kepada para sahabatnya bahawa, “Semalam tiba-tiba muncul di hadapanku jin ifrit untuk membatalkan solatku, maka Allah menganugerahkan aku kemampuan menangkapnya dan aku bermaksud mengikatnya pada salah satu tiang masjid, hingga kalian semua di pagi hari dapat melihatnya. Tetapi, aku mengingat ucapan (permohonan) saudaraku (Nabi) Sulaiman, ‘Ya Tuhanku, ampunilah aku dan anugerahkanlah kepadaku kerajaan yang tidak dimiliki oleh seorang jua pun sesudahku’,” (38: 35). Berkata perawi hadis ini, “Maka, Nabi mengusirnya (tidak mengikatnya) dalam keadaan hina dan terkutuk.”

 
Imam Bukhari juga menyebutkan sekian riwayat menyangkut perubahan bentuk jin, antara lain dalam bentuk ular.

 
Ibnu Taimiyah menulis dalam kumpulan fatwanya bahawa jin dapat mengambil bentuk manusia atau binatang, seperti ular, kalajengking, lembu, kambing, kuda, dll.


Sahabat Nabi, Ibnu Umar menyampaikan perintah Nabi untuk membunuh ular yang ditemui di rumah. Demikian diriwayatkan oleh Imam Bukhari. Di tempat lain termaktub juga riwayat bahawa Nabi s.a.w. melarang membunuh ular yang ditemui di rumah tanpa peringatan, kerana penghuni rumah dari jenis jin sering mengambil bentuk ular-ular kecil. Bukhari dan Muslim meriwayatkan juga bahawa Nabi s.a.w. bersabda, Ibnu Umar membunuh semua ular sampai sahabat Nabi s.a.w. Abu Lubabah menyampaikan kepada kami bahawa Rasulullah s.a.w. melarang membunuh ular-ular yang ditemui di rumah (sebelum memberinya peringatan), dan sejak itu dia (Ibnu Umar) tidak lagi membunuhnya.”


Imam Muslim menjelaskan, peringatan yang dimaksud tersebut adalah dengan ucapan, “Aku mengimbau kalian, demi janji yang telah diambil dari kalian oleh Nabi Sulaiman putera Daud, agar kalian tidak mengganggu kami dan tidak pula menampakkan diri kepada kami.”


Jin atau syaitan–katanya–jika mampu berbentuk manusia secara sempurna, maka ini dapat menjadikan kita meragukan setiap orang yang kita lihat. Apakah dia manusia yang kita kenal atau syaitan. Jin atau syaitan dapat menyerupai manusia secara sempurna, tetapi menyerupai Rasulullah s.a.w. tidaklah dapat. Kerana, Rasulullah s.a.w. telah bersabda, “Siapa yang melihatku dalam mimpi, maka dia benar-benar telah melihatku (dalam mimpinya), kerana syaitan tidak dapat menyerupakan dirinya dengan aku.” (Hadith Riwayat Bukhari melalui Anas bin Malik).


No comments:

Post a Comment