Adakah eksistensi atau wujud dari sesuatu yang dinamai oleh Alquran dengan jin (atau syaitan)?
Imam Al-Haramain dalam kitabnya yang berjudul Asy-Syamil pernah menjelaskan, “Majoriti ahli falsafah, orang-orang Qadariyah, dan kebanyakan kafir zindik (orang yang melahirkan keislaman tetapi batinnya kafir) sama sekali tidak mengakui adanya syaitan dan jin.”
Selanjutnya, beliau memberikan komentar dengan ungkapanya, “Tidak apalah orang-orang yang tidak mengakui adanya jin itu orang-orang yang tidak berpegang teguh dengan syariat, yang menghairankan adalah pengingkaran kaum Qadariyah dengan melandaskan pendapatnya pada nas-nas Alquran, hadis, dan atsar.”
Abul Qasim al-Anshari dalam kitabnya yang berjudul Syarah al-Irsyad menerangkan, “Kaum Muktazilah juga mengingkari adanya jin, pengingkaran mereka ini justeru menunjukkan kurangnya perhatian dan nipisnya keagamaan mereka. Sedang menurut hukum akli saja adanya jin ini tidak mustahil. Nas-nas Alquran dan hadis pun menunjukkan adanya jin. Oleh kerana itu, bagi para cendekiawan yang berpegang pada syariat agama Islam pasti akan menetapkan sesuatu yang dibenarkan akal dan telah dinas oleh syara.”
Abul Qasim Abu Bakar al-Baqilani memberikan keterangan yang lebih terperinci lagi, iaitu sebagai berikut.
- Majoriti kaum Qadariyah mengakui adanya jin pada zaman dahulu, tetapi pada zaman sekarang mereka tidak percaya.
- Sebahagian dari mereka ada yang menetapkan adanya jin tetapi tidak dapat dilihat lantaran jasadnya yang halus sehingga sinar pun dapat menembusnya. Ada yang memberikan alasan sehubungan dengan tidak terlihatnya, iaitu kerana jin tidak mempunyai warna atau rupa.
- Berpegang teguh pada lahirnya dalil, hadis-hadis dhaif, serta ijma' ulama pada masa sahabat dan tabi’in cukup dapat meyakinkan kita bahawa jin dengan syaitan itu benar-benar ada. Dan orang-orang yang kuat agamanya tidak akan membantah kesepakatan ulama tersebut di atas. Barang siapa mengingkari keberadaan jin setelah mengetahui dasar-dasar yang digunakan, orang yang bersangkutan perlu dicurigai keagamaannya yang bererti pula bahawa dia telah keluar dari agama, yakni murtad.
Ibnu Taimiyyah berpendapat bahawa tidak seorang pun dari kaum muslimin dan kebanyakan dari golongan orang-orang kafir yang tidak mengakui adanya jin. Demikian juga orang-orang ahli kitab, baik Yahudi mahupun Nasrani, mereka mengakui dan menetapkan bahawa jin itu benar-benar ada, yang demikian itu berita-berita para nabi a.s. telah mutawatir, menunjukkan bahawa jin itu ada hidup berakal sihat dan terkena beban baik yang berupa perintah mahupun larangan.
Perlu dicatat bahawa ketika seseorang menyatakan bahawa jin adalah makhluk halus, maka kehalusan yang dimaksud tidak harus difahami dalam erti bahawa hakikatnya demikian, tetapi penamaan itu ditinjau dari segi ketidakmampuan manusia melihatnya. Jika demikian, boleh jadi saja ia makhluk kasar, tetapi kerana keterbatasan mata manusia, maka ia tidak kelihatan, dan kerana ia tidak kelihatan, bahasa manusia menamakannya makhluk halus.
Dalam pandangan sementara ilmuwan muslim ada lima hal yang merupakan hierarki keseluruhan realiti wujud, iaitu alam naasuut (alam materi), alam malakuut (alam kejiwaan), alam jabaruut (alam roh), alam laahuut (sifat-sifat uluhiyah), dan alam haahuut (wujud zat Ilahi). Kelima ragam bentuk wujud di atas mereka sebut dengan istilah al-hadharaat al-ilahiyah al-khams (lima kehadiran Ilahi). Hanya alam pertama yang dapat dijangkau oleh manusia secara umum, dan kerana itu Allah bersumpah dalam Alquran, “Aku bersumpah dengan apa yang kamu lihat dan apa yang kamu tidak lihat.” (Al-Haaqah: 38–39).
Berkaitan dengan makhluk ciptaan Allah, Alquran secara tegas menyatakan, “Dia (Allah) menciptakan apa yang kamu tidak ketahui.”
(An-Nahl: 8).
Jangan kan makhluk-makhluk yang menghuni seluruh alam raya, yang berada di planet bumi yang kita huni saja belum semua dapat kita ketahui, bahkan dari kita sebagai manusia banyak sisinya yang sampai kini masih merupakan hal-hal yang ghaib sekalipun bagi para pakar.
Ilmu pengetahuan hingga kini belum banyak mengetahui rahsia fenomena alam yang terbentang di hadapan ilmuwan, bahkan walaupun yang mereka gunakan dalam eksperimen-eksperimen mereka, misalnya eletrik! Bahkan, dewasa ini ramai pakar yang percaya adanya sesuatu yang tidak dikenali atau tidak mereka ketahui.
Merupakan satu keangkuhan intelektual, menolak atas nama ilmu pengetahuan, wujud sesuatu yang diinformasikan oleh kitab suci dengan alasan bahawa dunia empiris tidak menyaksikannya atau laboratorium tidak mengesannya. Kebenaran tidak diukur di makmal, atau dibuktikan melalui eksperimen. Banyak informasi dari kitab suci yang dahulunya oleh para ilmuwan dianggap atau ditafsirkan secara metafora, tetapi kini ternyata benar dan tidak perlu difahami secara metafora.
Di sisi lain, kepercayaan dan agama bersumber dari rasa manusia yang mendalam. Perasaan tidak diukur dengan ukuran material atau harus dihidangkan dalam dunia nyata. Para ilmuwan lah yang terlebih dahulu mentertawakan, bahkan mengecam siapa yang menggunakan alat ukur yang tidak sesuai dengan objek yang akan diukur. Anda keliru jika menggunakan timbangan untuk mengukur panjang dan luas ruangan.
Ada banyak hal yang tidak diberitahu dalam agama, boleh jadi kerana tidak perlu diketahui manusia, boleh jadi juga kerana bila dijelaskan tidak akan dicerna oleh fikirannya. “Mereka bertanya tentang roh. Katakanlah, ‘Roh adalah sebahagian dari urusan Tuhanku.’ Kalian tidak diberi pengetahuan kecuali sedikit.”
(Al-Isra: 85).
Meskipun telah dicapai kemajuan dalam bidang psikologi, yang belum terungkap dari jiwa manusia masih jauh lebih banyak. Ini terhadap manusia yang wujudnya kelihatan dan dapat diukur, dapat diraba dan dibawa ke makmal untuk diuji dan dianalisis. Bagaimana dengan sesuatu yang sejak semula dinyatakan jin, yakni sesuatu yang tersembunyi dan yang tidak dapat dilihat oleh manusia? Sekali lagi jangan tergesa-gesa menolaknya. Memang ada informasi dari kitab suci yang belum terbukti. Ada juga yang sebelum ini tidak dapat dibuktikan oleh generasi lalu, tetapi kini telah terbukti. Sekali lagi, merupakan kekeliruan intelektual menolak informasi yang belum terbukti itu selama belum dapat dibuktikan kekeliruannya dengan alat ukur yang sesuai.
No comments:
Post a Comment