Monday 2 January 2012

An-Naba' -malam




"Dan KAMI jadikan malam sebagai pakaian (untuk berlindung dan berehat). Dan KAMI jadikan siang sebagai kehidupan (untuk berkerja dan berusaha)." 
- Surah an-Naba' ayat 10-11


sesungguhnya setiap yang diciptakan Allah adalah tidak sia-sia dan setiap olehnya mempunyai hikmah yang tersendiri. Begitu juga dengan malam. Allah ciptakan malam untuk kita tidur. Allah ciptakan malam untuk tubuh kita beristirehat. Allah ciptakan malam untuk minda kita menjadi tenang. Sememangnya fizikal dan mental kita telah haus setelah seharian sibuk dengan perkara-perkara yang pelbagai.

Cuba kita jadikan malam sebagai masa berehat. Ramai di antara kita yang mana kitar waktu hidup telah songsang. Malam jaga, siang tidur. macam burung hantu. Tidur yang elok boleh menjadi rawatan yang sangat best kepada tubuh badan dan minda. Tidur juga dapat meransang pertumbuhan sel dan membaiki sel yang rosak. Selain itu, ia dapat meningkatkan daya tumpuan, merawat penyakit fizikal, mental, emosi dan spiritual. Dan yang paling penting, agar tak terlepas solat Subuh.

Sebelum terlena diulit mimpi yg indah,
menutup sebuah hari yg lelah,
biar yg terlihat dek mata kita adalah ayat-ayat Allah,
biar yg terdengar dek telinga kita adalah kalimah 'Allah,
biar yg tertempat di hati kita adalah kebesaran Allah,
agar jantung yg berdetak terus dalam redha Allah,
walaupun jasad telah rebah,
moga-moga esok berkesempatan lagi,
menatap mentari tersenyum gagah,
di balik dada langit yg biru cerah.


-selamat malam-

No comments:

Post a Comment