Saturday 4 February 2012

Az-Zumar -wikipedia



Berkas:Az-Zumar.png


Surah Az-Zumar (سورة الزمر) ialah surah ke-39 dalam Al-Quran. Surah ini diturunkan di Makkah, mengandungi 75 ayat. Dinamakan "Az-Zumar" (Kumpulan manusia yang berpasuk-pasuk), kerana pada ayat- ayat 71-73 ada disebutkan perihal orang-orang yang beriman dan orang-orang kafir yang dibawa "berpasuk-pasuk" untuk menerima balasan masing-masing.


isi kandungan

Sebahagian besar di antaranya memperkatakan soal tauhid dengan berbagai cara, supaya dapat meresap dan bertapak di hati, disertakan dengan pengajaran-pengajaran dan tamsil-ibarat yang menyedarkan hati untuk menerima dan mematuhinya.

Kemudian diterangkan perihal orang-orang yang beriman yang berusaha mendengar perkataan- perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan menurut akan yang sebaik-baiknya (pada segi hukum ugama). Mereka itulah yang diberi hidayah pertunjuk oleh Allah, dan mereka itulah orang-orang yang berakal sempurna.

Kemudian Allah Taala menegaskan tentang Al-Quran yang bersamaan isi kandungannya tentang benarnya dan indahnya, dan yang berulang-ulang keterangan-keterangannya dengan berbagai cara. Dengan mendengar dan membacanya: kulit badan orang-orang yang takut melanggar perintah Allah menjadi seram kemudian kulit badan orang itu menjadi lembut serta tenang tenteram hatinya menerima ajarannya.

Golongan-golongan yang melampaui batas dengan perbuatan-perbuatan maksiat diseru supaya mereka jangan berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa (kecuali dosa syirik). Kemudian diseru supaya mereka segera bertaubat serta berserah bulat-bulat kepada Allah sebelum mereka ditimpa azab, kerana sesudah itu tidak akan diberikan pertolongan. Surah ini diakhiri dengan peristiwa-peristiwa yang akan berlaku pada hari akhirat dan balasan orang-orang yang beriman dan orang-orang yang ingkar.



No comments:

Post a Comment