Saturday 4 February 2012

As-Saaffat -wikipedia



Berkas:As-Saffat.png


Surah As-Saaffaat (سورة الصافات) adalah surah ke-37 dalam Al Quran. Surah ini terdiri atas 182 ayat dan termasuk golongan surat Makkiyyah serta diturunkan selepas surah Al An'aam. Dinamai dengan As Saaffaat (yang berbaris) diambil dari perkataan serupa yang terletak pada ayat permulaan surat ini yang menceritakan bagaimana para malaikat yang bersih jiwanya berbaris di hadapan Tuhannya dimana mereka tidak dapat digoda oleh syaitan.


isi kandungan

  1. Keimanan : Dalil-dalil tentang keesaan Allah; adanya hari kebangkitan; adanya padang mahsyar dan adanya hari kiamat; para malaikat selalu bertasbih kepada Allah.
  2. Kisah-kisah : Kisah Nuh a.s.;Kisah Ibrahim a.s.; dan Ismail a.s.; kisah Musa a.s. dan Harun a.s.; kisah Ilyas a.s.; kisah Luth a.s.; kisah Yunus a.s.
  3. Dan lain-lain : Sikap orang-orang kafir terhadap Al Quran; tuduh menuduh antara orang-orang kafir dengan pengikut-pengikutnya di hari Kiamat; kenikmatan di surga; tentang pohon zaqqum;celaan terhadap orang-orang yang mengatakan bahawa Allah mempunyai anak; seorang yang baik belum tentu menurunkan keturunan yang baik pula.



No comments:

Post a Comment