Monday 3 June 2013

Ustaz Azhar Idrus -Kitab Penawar Bagi Hati






Dan demikian pula di antara manusia dan binatang-binatang yang melata serta binatang-binatang ternak, ada yang berlainan jenis dan warnanya? Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah orang-orang yang berilmu. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun.
(Fatir:28)
-
-iaitu berase susah hati atau gerun-ada dua perkara,yg pertama takut sebab dosa dan dan yg ke2 takut sebab kenal Allah.maka yg ke2 lebih afdal..tapi jgn jadi yg ke3,iaitu takut pun tak,kenal pun tak.moga kita jadi dikalangan org yg ke2.
-takut juga pada Allah azab..bila nak buat dosa,terpikir akan azab2 Allah yg dasyat..
-sape yg takut dgn dosa yg dilakukan,dia masih sempurna..dan sebaliknya..-lebih byk kita kenal Allah,kita akan ajdi lebih takut..-tidak dikatakan alim ulamak jika tidak ada perasaan takut pada Allah..
-cinta pada bunga,bunga akan layu.. cinta pada manusia,manusia akan mati..tapi cinta pada Allah adalah cinta yang kekal abadi.
-nak cari dunia tak salah,tapi jangan kejar,jangan tamak.-kejarlah akhirat, pasti dunia mengiringi...

Kamu telah dilalaikan (daripada mengerjakan amal bakti) oleh perbuatan berlumba-lumba untuk mendapat dengan sebanyak-banyaknya (harta benda, anak-pinak pangkat dan pengaruh)
(At-Takaathur:1)


-Sabda Rasulullah SAW
"Dunia ini ibarat bangkai..hanya anjing sahaja yang akan merebut bangkai."

-telah menghimpun akan Allah 4 perkara bagi sekalian yg takut akan Allah:-

1-petunjuk-bila tak ada petunjuk manusia boleh jd sesat,atau tak tau nak pergi mane2.-ramai yg dpt petunjuk,tapi tak dpt pertolongan.


Dan apabila kemarahan Nabi Musa itu reda, dia pun mengambil Lauh-lauh Taurat itu yang dalam naskhahnya terkandung petunjuk dan rahmat, bagi orang-orang yang bersungguh-sungguh takut kepada Tuhan mereka (daripada melanggar perintahNya).
(al-araf:154)

2-rohmat(kasih sayang Allah)-tak sama dgn nikmat-nikmat ialah yg dpt memberi guna pda kita.contoh kereta..ramai yg dpt nikmat dari Allah,tapi xdpt rahmat..

3-ilmu pengetahuan:-semakin bertambah ilmu,semakin kita takut pada Nya..itu lah ilmu yg perlu di cari..-(Allah yang menyatakan itu) Dia lah yang telah mengutus RasulNya (Muhammad, s.a.w) dengan membawa hidayah petunjuk dan ugama yang benar (ugama Islam), supaya Dia memenangkannya dan meninggikannya atas segala bawaan ugama yang lain; dan cukuplah Allah menjadi Saksi (tentang kebenaran apa yang dibawa oleh RasulNya itu).

4-redha-"Balasan mereka di sisi Tuhannya ialah syurga Adn (tempat tinggal yang tetap), yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; kekallah mereka di dalamnya selama-lamanya; Allah reda akan mereka dan merekapun reda (serta bersyukur) akan nikmat pemberianNya. Balasan yang demikian itu untuk orang-orang yang takut (melanggar perintah) Tuhannya"

(al-baiyinah:8)


soal jawab

1.tanam mayat waktu malam-hukum asalnya makruh..tapi berubah jadi harus disebabkan kebetula.contoh:-mandi,kafan,solat dari pukul 6 shingga siap pkul 8..tanam pkul 8,harus..tapi tak boleh sngja lwat2 kan.
2.download gmbar ulamak,pastu jual-tak boleh,kena minta izin dahulu.
3.baru sahaja kahwin,tapi suami meniggal(tak sempat jimak)-edahnya tetap kematian suami,iaitu 4bulan 10 hari..
4.boleh makan ikan jerung,sebab ia tidak memudaratkan kesihatan.kalau ikan buntal tak boleh..ada racun.
5.bila kematian suami,isteri wajib berkabung-tak boleh berhias,berwangi2an,pakai barang kemas.samada diluar rumah,atau diluar rumah..

wallahualam..



sumber dari: akhiakmal.blogspot.com

No comments:

Post a Comment