Saturday 8 June 2013

janganlah kamu iri hati




“Dan janganlah kamu iri hati terhadap apa yang dikaruniakan Allah kepada sebahagian kamu lebih banyak dari sebahagian yang lain. (karena) bagi orang laki-laki ada bahagian dari pada apa yang mereka usahakan, dan bagi para wanita (pun) ada bahagian dari apa yang mereka usahakan, dan mohonlah kepada Allah sebagian dari karunia-Nya. Sesungguhnya Allah Maha mengetahui segala sesuatu.”          (Surah An-Nisa’ : 32) 
slipper
Ada kalanya selipar saya terputus, saya diajar agar tidak membeli yang baru. Itulah education dari abah. Abah sanggup menjahit sekeras-keras selipar saya, agar tidak membazir. Saya juga tak membeli yang baru melainkan sehingga betul-betul rosak selipar saya.

Agaknya sudah berapa banyak koleksi selipar yang telah dijahit abah. Saya sangat menghargainya sebagai simpanan memori. Saya tahu abah mengajar satu perkara, iaitu tentang lingkungan zon kekuatan yang ada pada setiap orang. Nak atau tak nak, abah memang dari dulu akan cuba baiki barang yang rosak, walaupun sudah berkurun lamanya terbiar di stor.

Boleh dikatakan banyak barang yang tak terbuang kerana perangai abah yang satu ini. Saya menghormatinya kerana itulah minat dan apa yang abah banyak lakukan sepanjang hidupnya sebagai seorang kontraktor binaan. Itu juga zon kekuatannya, tak kiralah saya mampu membeli selipar yang baru banyak-banyak, sebab tabiat membaiki itu melekat dalam jiwanya, dia tetap akan lakukan walaupun bagi saya agak melecehkan.


sumber dari: senikehidupan.wordpress.com

No comments:

Post a Comment