Thursday 5 September 2013

umat akhir zaman





Assalamualaikum wbt dan selamat malam.Alhamdulillah,tergerak pulak hati nak menulis.Selalunya tak ada idea sangat.Masa dekat rumah saya tak ada idea,tapi masa kat sekolah la idea tu berlambak nak keluar tapi malas nak menulis,kalau guna komputer boleh terus taip je :3 Esok sampai Selasa saya tak ada,sebab ada kenduri arwah dekat kampung.Doakan semoga perjalanan saya selamat pergi dan balik.Insyaallah.

Kadang-kadang,saya selalu terfikir.Kenapa Allah letakkan saya sebagai sebahagian umat akhir zaman?Umat Islam yang dah making hancur,yang aqidahnya dah makin rosak,baik lelaki mahupun perempuan.Dah tak ramai mujahid yang nak berjuang untuk Islam,semuanya yang ada,mengorat perempuan,suka mencarut,etc.Dan dah tak ramai dah mujahidah yang harga dirinya masih mahal,yang tunduk pandangnnya pada lelaki bukan muhrim. I'm not saying I'm perfect and exatcly,I don't live to be.Saya tahu saya bukan malaikat,saya sendiri pun sama macam umat akhir zaman sekarang ni,tapi tak salah kan kalau kita nak berusaha taat pada Allah,sama macam malaikat?

Orang mu'min yang sebenarnya ialah yang taat pada Allah dan rasul,tidak ragu-ragu dan berjuang harta dan jiwa di jalan Allah(al-Hujurat:15)

Saya bukanlah orang yang kuat dan saya akui,saya memang tak tabah.Kadang-kadang,saya menangis.Menangis bila fikir kelakuan saya sendiri,tengok umat akhir zaman.Kenapa Allah letakkan saya yang tak kuat ni pada zaman umat Islam yang aqidahnya hampir hancur?Tapi bila fikir balik,mungkin ini yang terbaik untuk saya.Saya tahu,Allah dah tetapkan yang terbaik untuk saya dan saya yakin,setiap yang Allah tetapkan ada hikmah di sebaliknya.Allah takkan bagi ujian yang melebihi tahap kemampuan hambanya.Dan ini ialah ujian Allah untuk saya.

"Ketahuilah,manusia tidak diciptakan secara main-main atau sembarangan.Manusia diciptakan dengan sebaik-baiknya dan demi tujuan yang mulia"(Al Imam Al Ghazali)
Dan bila fikir balik,saya memang wajar rasa sedih.Cuba awak sendiri fikir,Rasulullah punyalah payah nak sebarkan umat Islam dengan para sahabat,kena caci maki,sampai berluka berdarah,berperang,semata-mata nak sebarkan Islam,supaya kita sama-sama menjadi muslim dan dapat menghuni syurga,dan alhamdulillah,Islam masih tersebar di pelosok dunia sampai sekarang.Tapi,kenapa kita yang menjadi muslim hari ini tak berkelakuan seperti muslim langsung?Kita dah lupakah perjuangan dakwah Rasulullah?Kalau Rasulullah tak tabah,sekarang ni mungkin kita sebahagian orang kafir yang masih sesat dan takkan pernah mengenal Allah.Dan saya sedih,walaupun hidayah tu dah ada depan mata kita,walaupun kita dah beragama Islam,kenapa kita sendiri tak amalkan ajaran Islam


sumber dari: imperfectlittlecaliph.blogspot.com

No comments:

Post a Comment