Saturday 7 September 2013

Kau lupa, itu milik Allah !



  1. Assalamu'alaikum wbt.

    Alhamdulillah, hidup lagi lebih satu hari. Maha baik Allah ! 



    Setahun dan lebih beberapa bulan aku bergelar seorang huffaz. Bukan huffaz sepenuhnya tapi, baru saja merangkak. InshaAllah, suatu hari aku akan bergelar huffaz sepenuhnya. Huffaz yang sebenar-benarnya ialah huffaz yang mendapat redha serta berkat daripada Allah atas apa yang dihafaz. InshaAllah itu harapan terbesar seorang huffaz. Bila redha Allah bersama, maka dialah huffaz. Huffaz bukan hanya pada nama. yeah!

    Rindu menaip sebenarnya walaupun tiada main topik yang nak dikongsikan. Tiba-tiba aku terfikir, tanpa jari, mana mungkin aku mampu untuk menaip seperti sekarang. Kadang-kadang, tidak pernah terdetik untuk rasa bersyukur, apatah lagi mengucapkan rasa syukur itu. Ampunilah aku ya Rabb. Benar, apabila nikmat itu telah ditarik semula oleh pemberi pinjaman ini, barulah si peminjam terasa betapa nikmatnya nikmat itu. 

    Dhaif seorang hamba seperti aku sendiri. Lupa akan segala nikmat yang tidak pernah diingat. Cuba bayangkan, apakah perasaan kita sendiri apabila orang lain tidak menghargai pemberian kita? Sedih kan? Ada yang tidak mengaku saudaranya lagi apabila tidak dihargai. Ya Allah. Adakah perkara seperti itu kita mahukan daripada Pencipta kita sendiri? Na'uzubillah. 

    Kadang-kadang, tanpa kita sedar, Allah memberi tanpa hambaNya pinta. Benarkan? Kita hidup hari ni pun, adakah semalam kita doa supaya dihidupkan hari ini? Tidak kan? Mungkin ada tapi tidak semua. Ayuhlah kembali sedar, kembali ke pangkal jalan, kembali merenung, kita milik siapa? Belajarlah bersyukur dengan setiap perkara. 

    Firman Allah  ;Bismillahirrahmaanirrahiim, Fazkuruuni azkurkum, wasykuruuli walaa takfuruun. 
    Maksudnya : Maka ingatlah kepadaKu, Aku pun akan ingat kepadamu. Bersyukurlah kepadaKu dan janganlah kamu ingkar kepadaKu. 

    (Albaqarah : 152)



    Siapa yang mampu mendustakan ayat-ayat Allah? Bertaubatlah, wastaghfiruu rabbakum, thumma tuubuu ilaih. 


sumber dari: alam-allah.blogspot.com

No comments:

Post a Comment