Sunday 2 March 2014

Memahami Dakwah




Bencana yang berlaku ke atas umat Islam hari ini adalah kerana lumpuhnya sistem Islam. Jahiliyah telah menguasai dunia hari ini dan menindas orang-orang beriman. Hampir seabad dunia menyaksikan derita umat Islam, sama ada penderitaan ketenteraan, mahupun derita kelumpuhan ekonomi seperti di China, Indonesia dan Myanmar. Dakwah bukan perkara baru akhir zaman ini dalam sejarah membela nasib manusia. Ia bermula dari Nabi Allah Adam, dan berakhir turunnya wahyu dari langit kepada Nabi Muhammad s.a.w. menandakan sistem Allah di atas muka bumi telah sempurna ditanzilkan.

"Dan  tidak Kami utuskan engkau (wahai Muhammad) melainkan  untuk seluruh  manusia, untuk menyampaikan berita gembira dan  peringatan, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui " (Surah Saba': ayat 28)

 
Dakwah. Ia mempunyai sistem yang tersendiri untuk survive merentasi tabiat manusia yang beragam. Kerja-kerja Islam yang dilakukan perlulah bersumberkan sumber Rabbani iaitu Al-Quran dan sunnah nabawiyah dalam semua urusan terkait dakwah dan kehidupan manusia. Mari perhatikan beberapa perkara dalam sirah dakwah Rasulullah untuk memahami tabiat dakwah Rasulullah. Ketika Muhammad Rasulullah SAW diutuskan, negeri Arab seperti Syam dan Yaman yang subur dan kaya dengan hasil mahsul  dikuasai  oleh  Romawi dan Parsi. Tinggallah Hijaz, Tihamah  dan  Najd yang  kering kontang, dilitupi padang pasir dan  dimiliki  secara bebas oleh orang-orang Arab yang berpuak dan berqabilah. Di sini Rasulullah dilahirkan, dan dibesarkan. Iaitu di tanah Mekah yang miskin dan kering kontang.Melihat keadaan Mekah yang sedimikian rupa, dikelilingi pula oleh kuasa-kuasa besar, manusia biasa akan membuat andaian cara terbaik untuk Rasulullah memulakan dakwahnya , seperti berikut;

1. Muhammad Rasulullah SAW memiliki  sifat-sifat  kepimpinan, dan pernah diberi kepercayaan  oleh pembesar-pembesar  Quraisy  untuk  menyelesaikan  masalah. Oleh itu sebelum baginda menjalankan  Dakwah  Islamiyyah kepada masyarakat, tentu mudah untuk baginda menyatupadukan  umat Arab yang berpuak dan berqabilah di bawah slogan Qaumiyyah 'Arabiyyah. Slogan ini akan membangkitkan pembesar-pembesar Mekah bersatu demi membebaskan bumi Arab dari dijajah oleh Romawi serta Parsi. Setelah umat Arab bersatu, dengan kedudukan Muhammad sebagai pemimpin dan kuasa yang dimilikinya, mudah lah baginda mneyeru kepada 'Aqidah  Tauhid  untuk  dianuti oleh  masyarakat. Seterusnya mewartakan Islam sebagai cara hidup.  Jika Rasulullah menggunakan kaedah ini, tentu baginda tidak  akan  menghadapi berbagai-bagai halangan,  rintangan, siksaan dan tentangan yang keras daripada Kafir Qura'isy selama 13 tahun untuk menanamkan 'Aqidah  Tauhid  ke dalam hati masyarakat  dan  menegakkan  Islam sebagai ad-Din (sistem hidup). Tetapi andaian ini bukanlah  jalan yang sebenar dan Rasulullah tidak memulakan dakwah dengan seruan semangat revolusi untuk menentang Rom dan Parsi.

 
2.  Kesempatan yang lain yang boleh diambil oleh Rasulullah untuk memulakan dakwah, ialah realiti ekonomi dan sumber kekayaan di zaman Rasulullah SAW dikuasai oleh segolongan kecil dari masyarakat  jahiliyyah. Mereka menguasai aktiviti perniagaan berasaskan riba'. Majoriti  rakyat hidup miskin dan melarat. Berdasarkan kesempatan ini, mungkin seseorang mengandaikan jika  Muhammad Rasulullah SAW berusaha mengajak majoriti masyarakat yang  miskin dan  melarat,  lalu  menyatupadukan mereka dalam  satu  saf  bagi melepaskan diri daripada cengkaman golongan feudal dan meningkatkan  taraf  hidup mereka, nescaya Rasulullah  SAW  dengan  senang dapat  mempengaruhi dan menyatukan mereka. Selepas  itu  bolehlah Rasulullah  SAW menegakkan 'Aqidah Tauhid dan seterusnya  mentatbiqkan  undang-undang  Islam dalam  kehidupan  masyarakat,  tanpa bersusah  payah  menghadapi  tentangan  masyarakat  Quraisy  yang agresif  hingga ke tahap ingin membunuh baginda.  Tetapi  andaian ini bukanlah jalan yang sebenar dan Rasulullah tidak memulakan dakwah dengan cara tersebut.
    
3. Kesempatan yang lain pula, ialah realiti sosial dari sudut moral dan akhlak  orang-orang Arab ketika itu amatlah menyedihkan.  Sesiapa yang  kuat dialah berkuasa. Permusuhan, kezaliman dan  pergeseran sesama  sendiri sering berlaku. Anak gadis  ditanam  hidup-hidup. Kemabukan  arak,  perjudian,  amalan  pelacuran  dan  seumpamanya berleluasa.  Mungkin  seseorang mengandaikan  sekiranya  Muhammad Rasulullah  SAW  mengisytihar dari awal-awal  lagi  suatu  bentuk Da'wah Islamiyyah yang bertujuan membaiki moral, membentuk  disiplin dan membangunkan akhlak tanpa menekankan permasalahan  iman, nescaya Rasulullah SAW akan mendapat sambutan dan sokongan majoriti  penduduk tanah Arab. Lebih-lebih lagi pada ketika itu  masih terdapat di kalangan orang-orang 'Arab yang mempunyai sifat-sifat dan `basic morality' yang baik. Tidak perlu Rasulullah SAW bersusah  payah  selama  13 tahun berda'wah  mengajak  manusia  supaya beriman kepada Allah SWT dan mentauhidkan-Nya. Tetapi andaian ini bukanlah jalan yang sebenar.
 Oleh itu, jalan apakah yang di pilih oleh Rasulullah dalam melaksanakan amanah dakwah?

Sesungguhnya  Allah SWT Maha Mengetahui bahawa semua  andaian  di atas  bukan  jalan yang betul untuk menyelesaikan  masalah  hidup manusia.  Allah SWT Maha Mengetahui bahawa masalah hidup  manusia tidak  dapat diselesaikan tanpa melalui proses  pembentukan  jiwa berasaskan 'aqidah yang sahih. 'Aqidah yang akan menentukan sikap dan nilai sebenar. Apabila 'aqidah tauhid mengambil tempat dalam hati dan jiwa  para sahabat Rasulullah SAW, dalam suasana mereka menghadapi  berbagai halangan  dan  tentangan yang keras,  maka  terbentuklah  'Aqidah Tauhid Rububiyyah dan Uluhiyyah Allah SWT. Aqidah tauhid  menjadi keyakinan dalam jiwa mereka. Syari'ah dan peraturan Islam menjadi praktik hidup mereka.
Apabila manusia mengenal Ilah, beribadah kepada-Nya  semata-mata, membebaskan diri daripada kesultanan manusia serta hawa nafsu dan apabila  kalimah Lailaha Illallah menguasai jiwa manusia,  pada ketika  itu  Allah SWT akan menyempurnakan  untuk  mereka  segala sesuatu  termasuklah  andaian-andaian seperti  tersebut  di  atas tadi.  Dalam masa lebih kurang suku abad sahaja, bumi  Arab  yang terdahulu dijajah oleh Romawi dan Parsi telah dapat dikuasai oleh generasi yang dibentuk oleh Rasulullah SAW melalui proses  keimanan kepada Allah SWT dan prinsip-prinsip keimanan yang lain.

Bersihlah  masyarakat 'Arab daripada sebarang  bentuk  kezaliman. Tertegaklah  peraturan  Islam  pilihan Allah SWT  yang  adil  dan saksama   untuk  manusia.  Bersihlah jiwa  dan  moral  masyarakat daripada  saki baki jahiliyyah hingga jarang sekali hukum  hudud, qisas dan ta'zir dijalankan pada generasi yang unik ini. Inilah pencetus dan pengawas yang kuat dan rapi bertapak di dalam hati dan jiwa mereka. Pencetus dan pengawas dalaman bukan  luaran semata-mata. Mereka melaku atau meninggalkan sesuatu kerana Allah SWT  dan inginkan balasan yang baik daripada-Nya.  Inilah  rahsia sebenar yang mungkin tidak terfikir dan difikir oleh orang  ramai ketika ini.

Realiti hari ini ada berbagai rupa dakwah. Ada yang memperjuangkan amalan-amalan sunnah Rasulullah. Ada juga yang memperjuangkan politik, maka lahir lah golongan ahli politik yang tidak pun memiliki syakhsiah Islam dan memperjuangkan nasib rakyat dengan slogan Islam. Ada yang memperjuangkan Islam dalam ekonomi, maka akhirnya berbuahlah pencairan hukum-hukum syarak dalam urusan muamalah. Semoga Allah memberikan petunjuk kepada orang-orang yang beriman. Kejayaan generasi para sahabat yang dibentuk Rasulullah SAW dalam mengejar matlamat hidup bukanlah kerana mereka memiliki  pelbagai  wasilah  dan alat kelengkapan yang cukup. Rahsia kejayaan  mereka ialah keimanan sejati, kepatuhan maksimum terhadap titah perintah Allah  SWT dan cita-cita mendalam untuk mendapat keredhaan  serta pahala  daripada-Nya.

Akhir kalam, dalam mengemban tugas dakwah, kita bukan sedang melakukan apa yang dilaksanakan oleh orang lain. Perlu lah sedar dan jelas bahawa tindakan atau pendekatan yang dilaksanakan hanya lah kerana hubungan kefahaman dengan tabiat dakwah Rasulullah dan generasi awal dakwah. Meskipun pendekatan Rasul kelihatan perlahan, atau mungkin hambar, namun yang perlahan dan hambar itu ialah sikap manusia dalam meneladani dakwah. Kesungguhan yang hilang, cintakan dunia, dan tidak kurang juga yang menjadi ahli ibadah yang bermain-main- semua ini bersumberkan lemahnya aqidah dan iman, bukannya kesilapan uslub dakwah Rasulullah. Kerana Deen telah sempurna, pena telah diletakkan...dakwah tanpa tarbiyah ia tidak akan ke mana-mana, dan tarbiyah tanpa dakwah ia akan melemahkan hingga akhirnya larut dalam kebejatan sistem yang ada hari ini. Oleh itu, marilah membenci sistem yang ada hari ini. Kebencian ini perlu dalam dan tebal sehingga membangunkan jiwa, bahawasanya perubahan mesti bermula dari pembinaan diri sendiri diikuti dengan bergerak dalam satu jamaah yang mendukung kefahaman yang sama dalam melaksanakan amanah khalifah di atas muka bumi Allah.

"Dan  sesiapa  yang mencari selain Islam sebagai  Din  (peraturan hidup) maka sesekali tidak diterima dan ia di akhirat kelak  dari golongan mereka yang rugi." (Surah al Imraan ayat 85)    
                                        



sumber dari: hasizu.blogspot.com

No comments:

Post a Comment