Friday 2 August 2013

apakah yang disukai dan diingini itu baik untuk kita..






Manusia memang cenderung untuk merasakan indah apa-apa yang disukai dan diingini. Kalau hati dan selera dah nak yang tu, nampak yang tu je la best, indah, sedap, baik, sempurna lah.. Tapi kalau hati dah tak nak, best macam mana pun orang cakap.. indah ke, sedap ke, baik ke, tetap tak nak.. Erm, firman Allah:
“ Dijadikan terasa indah pada pandangan manusia cinta terhadap apa yang diinginkan, berupa perempuan-perempuan, anak-anak, harta benda yang bertompok dalam bentuk emas dan perak, kuda pilihan, haiwan ternak, dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik”
[QS Ali-‘imran 3:14]
Tapi kita tidak tahu apakah yang disukai dan diingini itu baik untuk kita..
“..boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” [QS al-Baqarah 2:216]
Dan kalau terasa ujian yang diberi Allah itu berat, tidak tertanggung, percayalah Allah Maha Mengetahui 'kekuatan' hamba-hambaNya untuk memikul bebanan ujian yang diberi.
"Allah tidak membebani seseorang kecuali sesuai dengan kemampuannya..." [QS al-Baqarah 2: 286]
Bersabarlah~ Dan yakinlah bahawa ujian itu bukan saja-saja ditimpa. Ada 'pelangi' menanti di hadapan sana atau kalau ia tidak menjelma oleh pandangan mata pun, sebenarnya kita yang perlu keluar melihat keindahan pelangi itu :)


sumber dari: firdausnurul.blogspot.com

No comments:

Post a Comment