Thursday 1 May 2014

menebus segala dosa lalu kita




Hampir seluruh masjid telah di arah meletakkan Palestin sebagai tajuk utama khutbah Jumaat. Ada juga yang menyusuli dengan bacaan Qunut Nazilah semasa dirakaat kedua solat Jumaat.

Aku berjamaah di Masjid Saidina Umar Al Khattab, Bayan Baru hari ini. Khatib membacakan surah Al Zalzalah di permulaan khutbah. Surah ini mengingatkan aku semasa mula-mula berjinak dengan kumpulan nasyid Al Muhajjir. Aku yang mendeklamasikan sajak itu semasa membuat persembahan di Tapian Gelanggang Batu Uban sebelum kuliah Dr Danial bermula; Ahad jam 3 petang.

Jika diamati surah itu menceritakan bagaimana seluruh isi bumi akan dikeluarkan dan apa yang ada di atas bumi akan berterbangan seperti kapas di udara bila saja kiamat datang. Bagi yang merenung tentu terasa amat gerun jika bila berada di dalam suasana itu.

Sebenarnya kalau kita analisa pun, usah kata kiamat. Esok lusa, kalau kita ditakdirkan mati pun, siksaan kubur yang menanti lebih dasyat daripada yang kita pernah alami di dunia.

Abah aku menemui Ilahi pada 2008. Baru-baru ini kawan aku juga pergi meninggalkan anak dan isteri buat selamanya. Bukan mustahil selepas itu giliran aku sedangkan persiapan untuk menemui Tuhan masih 0.00000 peratus.

Sempatkah aku menebus segala dosa lalu kita dalam masa yang pendek ini?





sumber dari: hujan-petang.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment