Tuesday 14 January 2014

Persoalan Tentang Tauhid




::ALLAHU AKHBAR::




بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وأصحابه ومن نصره ووالاه

1) 1.Berikan Penakrifan Ilmu Tauhid dan Bagaimanakah Cara Untuk Menguatkan Keimanan?
Ilmu tauhid ialah ilmu yang menetapkan aqidah-aqidah agama, berdasarkan dalil-dalil yang diyakini lagi qot’ei (muktamad) daripada al-Quran, sunnah yang mutawatir, ijma’ dan aqal.
Sekiranya kita hendak menguatkan keimanan, maka hendaklah kita mempelajari ilmu tauhid daripada kitab-kitab Ahli Sunnah wal Jama’ah kerana ALLAH SWT telah berfirman:

“Maka ketahuilah, bahawasanya tiada Tuhan melainkan ALLAH”
(Muhammad:19)

Dengan mempelajari ilmu tauhid, seseorang Muslim akan dapat melindungi dirinya daripada terjerumus ke dalam lubuk kesesatan dan menolak sebarang keraguan yang dibawa oleh orang-orang kafir dan atheis.

Dengan mempelajari ilmu ini juga, seorang Muslim akan mengetahui cara-cara untuk menolak serangan kumpulan-kumpulan yang sesat seperti golongan Mujassimah (yang menyatakan ALLAH berjisim) dan Musyabbihah (menyerupakan ALLAH dengan makhluk).

Keimanan juga boleh diperkuatkan dengan bertafakkur tentang kejadian (makhluk) ALLAH SWT, sebagaimana firman ALLAH SWT:

“(Mengapa mereka yang kafir masih mengingkari akhirat), tidakkah mereka memerhatikan keadaan unta bagaimana ia diciptakan? Dan keadaan langit, bagaimana ditinggikan binaannya?”
(Al-Ghaasyiah: 17,18)

Keimanan juga boleh diperkukuhkan dengan sentiasa mengingati ALLAH SWT sehingga diri kita berasa tenang dengan mengingatiNYA. Sesungguhnya ALLAH SWT telah berfirman:

“Orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah. Ketahuilah dengan zikrullah itu tenang tenteramlah hati manusia ”
(Al-Ra’ad:28)



sumber dari: almukminun.blogspot.com

No comments:

Post a Comment