Setelah membaca 
al-Fatihah, disunatkan membaca ayat al-Quran dari surah lazim atau ayat 
al-Quran yang dihafal. Seorang imam perlu berhenti seketika (saktah) 
sebelum memulakan bacaan surah ini. Saktah itu sekira-kira panjangnya 
makmum selesai membaca surah al-Fatihah. Ketika ini imam bolehlah 
membaca surah yang hendak dibaca secara sir (perlahan). Sebagai contoh, 
imam ingin membaca surah Al-Fiil, maka bolehlah dia membaca surah 
al-Humazah secara sir sebelum membaca surah al-Fiil secara jahar (kuat).
Dalam solat imam 
membaca secara jahar (solat fardhu Subuh, Maghrib dan Isya’), imam 
perlulah membaca ayat-ayat al-Quran mengikut muwaalat (turutan sususan 
surah dalam al-Quran). Bacaan surah tidak harus membaca secara 
menyongsang misalnya membaca surah An-Nash pada rakaat pertama, kemudian
 membaca al-Kaafiruun pada rakaat kedua. Bacaan surah selepas membaca 
al-Fatihah dalam rakaat pertama dan kedua hukumnya sunat haiat. Pun 
begitu, sebagai mencapai kesempurnaan solat bacaan ini tidak harus 
diabaikan. Rasulullah S.A.W membaca surah yang lebih panjang pada rakaat
 pertama berbanding rakaat kedua kecuali dalam solat Jumaat dan sunat 
hari raya. Dalam solat-solat ini nabi membaca surah al-A’laa (sabbihis) 
pada rakaat pertama dan al-Ghaasyiah pada rakaat kedua. Surah 
al-Ghaasyiah lebih panjang daripada al-A’laa iaitu 26 ayat. Sedangkan 
al-A’laa hanya 19 ayat. Selain daripada ini, bacaan surah hendaklah 
mengikut keutamaan (al-Aulaa) iaitu dari segi muwaalatnya.
Bagaimana dengan 
seseorang membaca surah al-Falaq pada rakaat pertama kemudian an-Naas 
pada rakaat kedua? Jika dilihat, an-Naas lebih panjang daripada 
al-Falaq. Jika an-Naas dibaca keseluruhannya, ia disebut sebagai 
membelakangkan sunnah (Khilaf as-Sunnah). Manakala jika dibaca secara 
menyongsang, ia disebut sebagai membelakangkan keutamaan (Khilaf 
al-Aulaa). Ulama membahaskan hal ini dengan menyebut, surah An-Naas 
perlulah dibaca pada rakaat kedua dengan syarat ayat yang dibaca 
menyamai bilangan ayat surah al-Falaq atau lebih pendek daripada itu. 
Contoh kedua khilaf al-Aulaa berlaku sebagaimana berikut. Seseorang 
membaca surah al-Humazah dalam rakaat pertama, kemudian membaca surah 
al-Quraisy dalam rakaat kedua. Walhal jika dilihat muwaalat surah, 
al-Fiil lebih utama dan lebih pendek juga berbanding dengan surah 
al-Humazah. Hal ini berbeza jika membaca surah at-Tiin dalam rakaat 
pertama, kemudian membaca surah al-Qadr dalam rakaat kedua. Hal ini 
bermakna jika membaca surah al-‘Alaq (19 ayat), tindakan itu sudah 
termasuk dalam khilaf as-Sunnah, melainkan kalau dibaca setakat ayat 
yang kelapan kerana surah at-Tiin mengandungi 8 ayat sahaja.
Begitu juga halnya 
dengan amalan solat sunat Taraweh. Imam memulakan bacaan bermula surah 
At-Takaatsur kemudian membaca surah al-Ikhlaash dalam rakaat kedua. 
Bacaan dalam rakaat kedua diulang-ulang. Adalah lebih elok sekiranya 
dibaca mengikut muwaalat surah sehingga lengkap dua puluh  rakaat 
Taraweh tersebut.
sumber dari: naimisa.blogspot.com

No comments:
Post a Comment