Friday 26 October 2012

bertaqwalah......






Beriman kepada Allah SWT menuntut kita untuk melaksanakan ketaatan seorang hamba atau makhluk kepada Pencipta Yang Maha Agung. Semua makhluk ciptaan Allah SWT tidak terlepas daripada tuntutan ini. Firman Allah SWT: "Dan (Ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepada-Ku." (QS Al-Dzaariyaat: 56)

Manusia diciptakan untuk mengabdikan diri kepada Allah SWT dengan mematuhi dan melaksanakan segala titah perintah Allah SWT serta menjauhi segala laranganNya. Manusia yang menjadi sebaik-baik ciptaan telah dikurniakan dengan akal fikiran agar dapat dipergunakan untuk memikirkan tentang perintah dan kebesaran Allah SWT. Dengan kelebihan tersebut jua, Allah SWT telah menjadikan manusia sebagai khalifah di muka bumi sebagaimana firmanNya: "Dan (Ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi." (QS Al-Baqarah: 30)

Abul Laits Assamarqandi meriwayatkan dengan sanadnya dari Abu Said Alkhudri RA berkata: "Seorang datang kepada Nabi Muhammad SAW dan berkata: "Ya Rasulullah, nasihatilah aku." Nabi Muhammad SAW bersabda: "Jagalah taqwa kepada Allah SWT sebab taqwa itu menghimpunkan segala kebaikan. Dan kerjakan jihad sebab dia sebagai pertapaan bagi umat Islam. Dan lazimilah dzikrullah dan membaca Al-Quran, sebab ia cahaya penerangan untukmu di bumi dan sebutan namamu dilangit. Dan jagalah lidahmu kecuali dalam kebaikan sebab dengan itu dapat mengalahkan syaitan laknatullah."

Abul Laits berkata: "Taqwa kepada Allah SWT ialah mengerjakan perintah Allah SWT dan meninggalkan laranganNya, maka siapa berbuat demikian bererti telah menghimpunkan semua kebaikan. Dan jagalah lidahmu dalam kebaikan bererti katakanlah yang baik sehingga untung dan diamlah dari kejahatan sehingga selamat. Dan manusia tidak dapat mengalahkan syaitan laknatullah kecuali dengan diam, kerana itu seharusnya seorang muslim menjaga lidahnya sehingga terlindung dari syaitan laknatullah. Dan Allah SWT akan menutup auratnya."

Oleh yang demikian, manusia seharusnya dapat menjadi contoh ikutan bagi sekalian makhluk yang ada. Manusia yang taat kepada Allah SWT. adalah manusia yang bertaqwa. Ketaqwaan ini pula akan membawa kepada kemuliaan di sisi Allah SWT. di dunia mahupun di akhirat. Orang yang bertaqwa telah dijanjikan oleh Allah SWT. dengan beroleh kejayaan dan ganjaran kebaikan di dunia dan akhirat. Sebaliknya orang yang tidak taat dan ingkar dengan perintahNya akan beroleh balasan neraka dan azab siksa yang amat pedih. 



sumber dari: tigosotigo.blogspot.com

No comments:

Post a Comment